۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۶۰۰۸۷
لاریجانی خبر داد؛

تعداد پرسنل دولتی تناسبی با درآمدهای کشور ندارد | وجود ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام در کشور

رییس مجلس، از تعداد زیاد پرسنل دولت به عنوان یکی از مشکلات جدی کشور نام برد و گفت: این وضعیت کل بودجه را می بلعد و هیچ تناسبی با درآمدهای کشور ندارد و نیازی به این تعداد پرسنل نیست.
دیدار رئیس مجلس با حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که به دلیل پیچیدگی های کشور بحث بودجه 97  برای به طول انجامید، گفت: تلاش کردیم که اصلاحاتی متناسب با شرایط در کشور صورت گیرد.

وی افزود: اشکالات عمده ای در اقتصاد وجود دارد که در بودجه برای برخی از آن ها راه حل هایی قرار داده شده است، یکی از بخش هایی که در بودجه 97 به آن توجه بیشتری شد موضوع تسهیلات برای سرمایه گذاران در داخل بود  که مدون شد.

رییس مجلس با بیان این که 26 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: جا داشت که توجه بیشتری شود اما منابع اقتضا نمی کرد که مشکلی ریشه ای است.

وی بخش دیگر مورد توجه را صادرات غیر نفتی عنوان کرد و ادامه داد: تا زمانی صادرات غیر نفتی در کشور پا نگیرد کشور درگیر نفت خواهد بود، در ابتدای کار باید به صادرات کنندگان کمک شود تا بتوانند در بازار کشورهای گوناگون رقابت کنند.

لاریجانی با بیان این که فرش قم در کشورهای مختلف بازار دارد، ابراز داشت: متأسفانه اتحادیه های فرش بضاعت لازم را ندارند که بتوانند در نمایشگاه ها هزینه کنند که امسال برخی به برخی از واردات کشور درصدی تعرف اضافه و منابع برای تشویق صادرات در نظر گرفته شد که اگر نتیجه خوبی داشته باشد سال های آینده تکرار و تقویت خواهد شد.

وی مهاجرت افراد از روستاها به شهرها را معضلی بزرگ دانست و عنوان کرد:در حال حاضر متوسط شهرنشینی در ایران از متوسط جهانی بیشتر است، در جهان ح به صورت متوسط 33 درصد روستایی هستند اما در ایران 25 درصد است یعنی امکانات برای روستا فراهم شده اما روستاها در اقتصاد نقش آفرینی نمی کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: 12 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری با وام ارزان قیمت 4 درصد برای اطراف روستاها قرار داده شده تا کارخانه، معدن و سیستم های گلخانه ای راه اندازی شود تا روستائیان کمک خرج داشته باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به گرفتاری های بانکی این کار از صندوق توسعه با اذن رهبری گرفته شده است، بانک ها سود بسیاری می گیرند که برای کشاورزی صرف نمی کند، برای درآمدهای افراد و حقوق بگیران دولتی اختلاف زیاد شده بود چون به صورت طبیعی هر سال 10 درصد حقوق ها زیاد می شد و فاصله ها افزایش پیدا می کند.

لاریجانی با بیان این که این روش به پلکانی معکوس تبدیل شد، گفت: بر این اساس بر طبقات پایین 20 درصد اضافه می شود و به طبقات بالا تا 5 درصد اضافه خواهد شد تا این معادله نزدیک باشد، برای بازنشستگان که وضعیت خوبی ندارند منابعی در نظر گرفته شده تا وضعیت آنان ترمیم شود.

وی افزود: 3 هزار میلیارد تومان برای تعدیل وضع بازنشستگان در نظر گرفته شده است، وضع صندوق های بازنشستگی نیز خوب نیست و به گونه ای شده که باری بازنشستگان مانند افراد شاغل، در بودجه پول در نظر گرفته می شود؛ 90 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان و 110 هزار میلیارد برای شاغلان در نظر گرفته می شود، سازمانی قرار داده شده تا در ظرف سه سال این صندوق ها روی پای خود بایستند.

رییس مجلس شورای اسلامی  از تعداد زیاد پرسنل دولت به عنوان یکی از مشکلات جدی کشور نام برد و اظهار داشت: این وضعیت کل بودجه را می بلعد و هیچ تناسبی با درآمدهای کشور ندارد و نیازی به این تعداد پرسنل نیست، یکی از کارهای مورد تأکید دولت الکترونیک است که اگر درست انجام شود آسیب ها از بین می رود و وضعیت پرسنل سامان پیدا می کند.

وی ادامه داد: در بودجه مشخص شد که از درآمدهای مابه التفاوت بنزین و مسائل دیگر چه اندازه باید صرف چه موضوعاتی شود، 4 هزارد میلیارد در درآمدها باید برای بهداشت در نظر گرفته شود، 3 هزار میلیارد نیز باید به کمک تولید برود؛ در زمینه یارانه ها نیز بنا شد که به افراد سه دهک بالا پرداخت نشود.

لاریجانی ابراز داشت: در حال حاضر 65 هزار پروژه نمیه تمام در کشور اعم از ملی و استانی در کشور وجود دارد و چون به بهره برداری نمی رسد نفع آن در اقتصاد ظاهر نمی شود، حدود 600 هزار میلیارد تومان پول برای تکمیل این پروژه ها نیاز است اما در حال حاضر پولی که می توان برای منابع عمرانی در نظر گرفت 50 هزار میلیارد است و با تورم و مشکلات دیگر سال ها طول می کشد تا به نتیجه برسد.

وی عنوان کرد: در بودجه 97 سازمانی ایجاد کردیم که پروژه ها به بخش خصوصی واگذار شود، بسیاری از پروژه ها قابل واگذاری است اما به دلیل این که پول اولیه برای گرفتن پروژه ها وجود ندارد رغبت از سوی بخش خصوصی صورت نمی گیرد که برای آن تدبیر شده تا اقبال شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این کار صورت گیرد آبادانی خوبی در کشور حاصل می شود؛ اگر ساز و کارها درست اجرا شود با وجود مشکلاتی که دیگران برای کشور ایجاد می کنند می توان مشکلات جامعه به ویژه طبقات آسب پذیر را رفع کرد./1323/

ارسال نظرات